• email@website.com
  • امروز : جمعه 15 تیر 1403
طراحی یک لوگوی بیاد ماندنی
73 بازدید
(کل 0 توسط 0 نفر)

امروزه ، بر عموم جامعه متخصص در زمینه برندینگ و مدیران برندسازی پرواضح است که تاثیر طراحی لوگو بر ارزش برند امریست جدای از خط تولید و کیفیت محصولات !

این موضوع که در سالهای اخیر توجه افراد پژوهشگر در این حوزه را به خود جلب نموده و هنوز برای عامه مردم چندان قابل درک شاید نباشد ، موجب شده تا قوانین جنگ تجارت در دنیا دستخوش تغییر گردد . چون ازیک‌ سو، موضوع کیفیت محصول یا خدمات یک مسئله کاملاً حیاتی در برابر مخاطب برند می باشد ، به نحوی که مشتریان هرگز کیفیت پایین یک محصول را تاب نمی آورند ودسترسی به محصولی باکیفیت مناسب ، برای ایشان یک موضوع به شدت مهم محسوب گردد ، از سویی اگر در عصر حاضر به کمپانی های مطرح در کشورهای اروپایی و غربی بنگریم ، شاهد این امر خواهیم بود که جنگ تولید ، دیگر منبع اصلی الهام و فرشته پیروزی این جنگ محسوب نمی شود . زیرا در میان اغلب برندهای پرفروش جهان ، خیل کمپانی های عظیمی وجود دارند که به این اندیشه رسیده‌اند : می بایست در عوض تمرکز بیش از حد بر موضوع ارائه کالا ، باید بر فروش برند خود متمرکز شوند ! درست در همین نقطه است که پی به اهمیت نماد هر برند یعنی لوگو می بریم و موضوع طراحی یک لوگو ی بیاد ماندنی بیش از پیش در نظر ما پر رنگ می شود .

بعنوان نمونه شما برای خرید یک دستگاه الکترونیکی با کاربرد مشخص وارد یک فروشگاه میشوید و تمام موارد موجود را بدقت بررسی می نمایید ، چه از لحاظ کاربری و چه از دید کیفیت ، ملاحظه می کنید تقریبا تمامی این دستگاهها که تولید یک سال هستند از یک نوع تکنولوژی نیز بهره جسته و در امکانات و سایر موضوعات قابل بررسی نهایتا تا ده درصد با یکدیگر تفوات دارند ، شما را نمی دانم اما معمولا افراد کالایی را خریداری می کنند که برند و لوگوی آنرا می شناسند ( حتی اگر این کالا ، از لحاظ موارد قابل مقایسه رتبه کمتری کسب نموده باشد ) . احتمالا با این مثال بیش از گذشته در خصوص مساله طراحی لوگو و بخصوص طراحی یک لوگوی بیاد ماندنی برای برند خود جدی خواهید بود .

قدرت طراحی لوگو

در اینجا توجه شما به موضوع جالبی جلب می کنیم : طی بررسی های بعمل آمده ، امروزه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ، هفتاد و پنج درصد کسب و کارها در شاخه خدماتی ، بیست و پنج درصد صنعتی و کمتر از پنج درصد در حوزه کشاورزی فعال هستند . دلیل ذکر این نکته این است که عنوان کنیم در تجارت امروز ، کمپانی ها دیگر خیلی خود را درگیر تولید نمی کنند . چون آنها در جهانی تجارت می کنند که تقریبا هر کالایی  به سرعت هر چه بیشتر در اختیار آنها قرار می گیرد و این مساله یعنی :

افزایش تعداد برندها و نتیجتا انتخاب های مشتری در بازار مساویست با کاهش عمر و تاریخ مصرف یک نام تجاری ! این یعنی هرچه طراحی لوگو قویتر و ماندگارتر باشد ، برند نیز مانا تر و فروش برند بیشتر خواهد بود .

که این یک چالش بسیار بزرگ در بازار تجارت این روزها محسوب و جهت عبور از این چالش بزرگ ، لازم است که برندهای بزرگتر ، تمرکز خود را از تولید به سمت فروش سوق داده و به جای تمرکز براین موضوع که تولید کننده های مطرحی باشند ( که صد البته موضوع کیفیت هنوز هم در صدر قرار خواهد داشت ) به این سمت تمایل پیدا کنند که برندسازان خوشنامی باشند .

چالش اصلی : بیاد ماندنی بودن !

در حیطه برندینگ و برندسازی ، چالش همیشگی معمولا این بوده است : ماندگاری برند !

ماندگاری برند ، نه اینکه از راه تبلیغات نتوان به آن دست یازید ، اما شکل صحیح تر اینست که بگوییم : تبلیغات همواره ، قدرتمند و هدفمند شرط لازم برای مادگاری هست اما شرط کافی خیر . تبلیغات می تواند از برند پشتیبانی مناسبی بعمل آورد ، اما تبلیغات ( مخصوصا از نوع افسار گسیخته اش ) هرگز نمی تواند یک برند خلق کند ، البته منظور ما از برند در اینجا و همواره ، یک برند در حالت ایده آل آن می باشد .

در حقیقت تبلیغات ، با ایجاد یک موج از اطلاع رسانی های مهندسی شده ، منجر به افزایش آگاهی جامعه نسبت به برندمی گردد .

نکته کلیدی این مقاله آموزش این است که برندها برای بدل شدن به نام های تجاری مطرح ، همزمان که باید محصول و خدمات باکیفیتی به مشتری خود ارائه کنند ، نیاز است که ازبحث کیفیت نیز پا را فراتر گذاشته و نگاهی موشکافانه تر به جایگاه اصلی خود در میان رقبا و بازار خود داشته باشند .

در تجارت امروز ، رقابت اصلی دیگر در تکنولوژی خطوط تولید و کوچه پس کوچه های بازارها نیست ، بلکه میدان نبرد در میان ذهن مشتریان است . امروزه هدف برندها ، دیگر جنگ تولید و کالا نمی باشد ، بلکه نبرد میان برند ها ، سهم بازار و سهمیست که هر برند در ذهن مخاطبان خود دارد . این یعنی سرمایه واقعی هر برند !

برای دستیابی به حداکثر فروش ، تولیدکنندگان و کمپانی ها باید این واقعیت را درک و بجای تمرکز بر ارزش های کاربری کالاها ، تمرکز تیم مدیریتی خود را روی عملکردهای  ذهنی محصولات و خدمات خود معطوف سازند . این یعنی برندها از جمله با طراحی یک لوگو ی بیاد ماندنی به تقویت ذهنیتی بپردازند که مخاطبان و عموم جامعه از آن نام تجاری خواهند داشت که نتیجتا  بتوانند دستاوردهای بازاری شایان توجهی برای محصولات خود به ازمغان بیاورند .

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش

سبد خرید